Pont du Gard – romersk ingeniørkunst
Pont du Gard ble bygd av romerne, og muligens ferdigstilt i 18 f.Kr. selv om nyere utgravinger daterer den til mellom år 40 og 60.
Akvedukten er bygget i tre “etasjer”. Hele konstruksjonen er 49 m høy og 275 meter lang på det lengste. Den er den høyeste av sitt slag i verden.
Nederste plan fungerer som vei, mens øverste plan har en innebygget vannkanal. Kanalen er 1,8 meter dyp, 1,2 meter bred og har et fall på 0,2 prosent. Den er en av Europas best bevarte akvedukter.
Pont du Gard går som navnet sier, over elven Gard(on). Og elva har gitt navn til departementet akvedukten ligger i.
Vanntilførsel
Akvedukten var en del av en 50 km langt vannledning. Den startet i en kilde nær Uzès og leverte vann til byen Nemausus, dagens Nîmes. (Visste du forresten at byen Nîmes er forklaringen på navnet på dongeristoffet denim? Serge de Nîmes betyr «stoff fra Nîmes»). Nîmes har en flott romersk arena, litt mindre enn Colosseum i Roma, men ganske imponerende likevel. Jeg stoppet i Nîmes på min togtur hjem fra Frankrike i 2019.
Fallet på akvedukten var 34 cm/km (1/3000). Det vertikale fall var kun 17 m på den totale lengde av akvedukten. Ingeniørkunsten som ligger bak en slik konstruksjon for et par tusen år siden, er nesten ufattelig.
Akvedukten er i tillegg bygget uten bruk av mørtel. Steinene som er brukt veier opp mot 6 tonn og holdes sammen av jernklemmer. Arbeidet kan ha beskjeftiget 800-1000 mann, og vart i inntil 15 år.
Unesco, selvfølgelig
Akvedukten fikk plass på Unescos verdensarvliste i 1985. Den er en av Frankrikes mest besøkte turistattraksjoner. Så sent som på 90-tallet kunne man fortsatt kjøre over den med bil, men det ble etter hvert bygget et nytt besøkssenter og museum for å forhindre akvedukten i å «se ut som et tivoli». Nå må man parkere på parkeringsplassen og gå noen hundre meter bort til den.
Det betyr at man (hvis man ikke er der midt i turistsesongen) kan se akvedukten uten veldig mange mennesker. Vi var der rett før stengetid i april og fikk nyte det praktfulle byggverket nesten helt alene. Er du i området, er det et must å stoppe ved Pont du Gard. Den kan til og med være verdt en helt egen tur!
Følg Catrines reiser på Facebook og Instagram for å få med deg nye innlegg.
Pont du Gard – A roman masterpiece
The Pont du Gard is an ancient Roman aqueduct bridge built in the first century AD to carry water over 50 km (31 mi) to the Roman colony of Nemausus (Nîmes). It crosses the river Gard, hence the name. The Pont du Gard is the highest of all Roman aqueduct bridges, and one of the best preserved. It was added to UNESCO’s list of World Heritage Sites in 1985 because of its historical importance.
After the Roman Empire collapsed and the aqueduct fell into disuse, the Pont du Gard remained largely intact due to the importance of its secondary function as a toll bridge. For centuries the local lords and bishops were responsible for its upkeep, in exchange for the right to levy tolls on travellers using it to cross the river.
It attracted increasing attention starting in the 18th century, and became an important tourist destination. It underwent a series of renovations between the 18th and 21st centuries, commissioned by the local authorities and the French state, which culminated in 2000 with the opening of a new visitor centre and the removal of traffic and buildings from the bridge and the area immediately around it. Today it is one of France’s most popular tourist attractions, and has attracted the attention of a succession of literary and artistic visitors. (Source: Wikipedia).